Forbryter uten brekkjern - noen historier må ikke glemmes...

En forestilling om Løsgjengerloven, Opstad tvangsarbeidshus og Hans Aleksander Hansens liv og diktning.

Tenk om du blir dømt til ett og et halvt års fengsel, etter å ha blitt tatt noen ganger i beruset tilstand på byen. Hvis du fortsetter drikkinga og nok en gang blir tatt, blir du fengslet i tre år. Dersom du senere blir tatt i fylla, får du nok en gang tre år. Og noen rettssak trengs ikke, bare en «rettslig forføyning». Dette var en realitet i Norge fram til 1970. Lov om Løsgjengeri, Betleri og Drukkenskap som ble vedtatt i 1900 åpnet opp for at den som uten fast bosted og «jevnlig misbruker berusende drikke» kunne bli sendt på tvangsarbeid.

Som en følge av loven åpnet Opstad Tvangsarbeidsanstalt ved Nærbø på Jæren dørene i 1915 – en institusjon bygget etter den tids mest moderne prinsipper. I gjennomsnitt var det ca. 200 menn som tilbrakte år av sitt liv der. Noen var der i over 20 år. En av dem som var et offer for Løsgjengerloven, var dikteren Hans Aleksander Hansen, født på Jevnaker i 1911 og som flyttet til Drammen som 16-åring. I sin diktning og i fortellingen om sitt liv la Hans Aleksander Hansen aldri skjul på sitt problematiske forhold til alkohol. Han tilbrakte 11 år på Opstad.

I Forbryter uten brekkjern treffer vi Gunnar. Som sønn av en av de ansatte, hadde han sin oppvekst på Opstad. Gunnar forteller at de hadde egen skole og egen buss, og ellers en meget trygg barndom. Og det var der han møtte Hans Aleksander Hansen. Gunnar har selv hatt sine vansker i livet, noe som har motivert ham til å dukke ned i historien og undersøke om holdningene bak Løsgjengerloven fremdeles lever i dagens samfunn. Gunnar spør: «Hva gjør vi med dem som detter utafor? Hva gjør vi med de unyttige?» Selv om Forbryter uten brekkjern omhandler et alvorlig tema, er forestillingen, i likhet med Hans Aleksander Hansens dikting, full av humor og overraskende poenger. 11 av diktene hans som er tonesatt av Stein Lunde, er med i denne forestillingen.

Stein Lunde er mest kjent for sine teaterforestillinger rettet mot barn, og har fått mye ros for å skape kontakt med sitt unge publikum. Allerede som 20-åring begynte han å sette musikk til diktene til Hans Aleksander Hansen. Dette er hans første forestilling rettet mot et voksent publikum. Forbryter uten brekkjern er støttet av Stiftelsen Fritt Ord, Buskerud fylkeskommune, Drammen kommune og Den kulturelle spaserstokken.

Forfatterbesøket er en del av prosjektet Fargerik Møteplass som er muliggjort med statlige midler til støtte for integrering av nye kulturer til Moss.

Arrangementet støttes av Mossebibliotekenes venner