Dag O. Hessen: Antropocen: Menneskets tidsalder

Dette foredraget på Rygge bibliotek er et samarbeid mellom Naturvernforbundet Follo-Moss og Mossebibliotekene

Dag O. Hessen er en av forfatterne bak antologien «Antropocen – Menneskets tidsalder», som ble utgitt i 2024. Her forklarer forskere fra ulike fag den nye sammenhengen mellom menneske og natur. De peker på nødvendigheten av tverrfaglig samarbeid for å få til bærekraftige løsninger. Den menneskelige sivilisasjonen preger nå miljøet i voldsom grad i form av utryddelse av biologisk mangfold, forurensning, klimaendringer, surhetsnivået i havet, det geokjemiske kretsløpet til fosfor og nitrogen, samt stor økning av arealbruk.

Hessen er biolog og professor ved universitetet i Oslo. Han er leder for Senter for biokjemi i antropocen (CBA – Center for biogeochemistry in Antropocene). Her samarbeider institutt for biovitenskap, institutt for geofag, og Kjemisk institutt, for å kunne forstå samspillet mellom klima, karbonkretsløp og økosystemer i nordlige breddegrader. Han har skrevet en lang rekke vitenskapelige arbeider om temaer innen økologi og evolusjon, og har også utgitt mange populærfaglige bøker om evolusjon, om biologi og miljø, og om skjæringsfeltet mellom biologi og filosofi, bl.a. «C - En uautorisert biografi», om grunnstoffet Karbon og «VI- fra celle til samfunn», som er et forsvar for det gode mennesket i pessimismens og misantropiens tid.

Hessen har også skrevet flere faktabøker for barn, og er medforfatter på et læreverk i biologi for videregående skole som består av bøkene «Bios biologi 1» og «Bios biologi 2», med tilhørende nettressurser. Han er også kjent for mange gjennom sitt bidrag i NRK-serien «Oppsynsmannen» med Bård Tufte Johansen.

Gratis inngang